Dag 1 – Rapport från Partikongressen i Örebro

När jag sitter och skriver detta inlägg är kongressen på väg in mot midnatt, rösträknarna har blivit framkallade efter att det elektroniska röstsystemet kraschat. Det är med andra ord, precis så som det ska vara på en partikongress. Dagen började med att vi lämnade Helsingborg tidigt på morgonen och begav oss mot Örebro. Ett snabbt kort stopp i Hallsberg och sen var vi framme lagom till lunch.

Våra ombud Jan, Anna och Elin har sett fram mot kongressen och var nu välförberedda att sig an debatterna. Vi välkomnades av Lena Rådström Baastad och hon var extra glad att den 40:e partikongressen nu påbörjades i hennes hemstad Örebro. På agendan för första dagen stod framförallt det organisatoriska reformprogrammet med parollen ”Det politiska samtalet utvecklar demokratin”.

Där avstampet var tydligt kring att:
”Det är i samtalet mellan människor som idéer bryts mot varandra, ny fördjupad verklighetsförståelse uppstår och gemensam grund för att samarbeta byggs. Det är där vi påverkar och påverkas, får inspiration 5 framåt och hanterar svåra frågor gemensamt. Ett tryggt, hoppfullt och framtidsinriktat politiskt samtal som bygger på tidlösa socialdemokratiska idéer om frihet, jämlikhet och solidaritet är ett beprövat och välfungerande verktyg för att långsiktigt åstadkomma samhällsförändring”

Våra ombud var uppe i debatten och visade på hur vi Helsingborgare är en del av att utforma och utveckla det politiska klimatet lokalt, för att få fler engagerade i politiska frågor. Det får mig att tänka på hur Helsingborgarna engagerat sig i frågor som byggandet av ett garage i Landborgen, försäljningen av Öresundskraft, privatiseringar av äldreomsorgen och Sundspärlans bevarande.

Senare på kvällen var det allmänpolitisk debatt och våra ombud pratade om full sysselsättning, byggandet av HH-förbindelsen och hur viktigt det är med investeringar i vår infrastruktur.

En sak är klart för mig under denna första dag, runt om i landet finns det mängder av politiskt engagemang och ideologisk drivkraft. Nu gäller det för oss att möta de politiska utmaningar vi står inför och jobba för ett starkare parti i framtiden.

Nu när jag skrivit klart detta inlägg är klockan över midnatt och det är tid för mig att börja ladda för morgondagen med seminarie hos SSU, Stefan Löfvens tal och EP-valupptakt. Ses imorgon!

Signerat
Mickey Magnusson