BREAKING SOCIAL + samtal med Fredrik Gertten

Välkommen på gratis filmvisning på Röda Kvarn den 28 september kl 18.00 Har vi råd med de rika? Breaking Social är en ny dokumentär av Fredrik Gertten (Push, Bikes vs Cars, Bananas!*, Big Boys Gone Bananas!).

Alla samhällen bygger på idén om ett socialt kontrakt. Vi får höra att om vi jobbar hårt, om vi behandlar andra med respekt, om vi spelar efter reglerna så kommer vi att bli belönade. Men så är det regelbrytarna. De som utnyttjar skatteparadis och skördar vinster utan att betala tillbaka till samhället.
Breaking Social ser på globala mönster av kleptokrati och extraktivism. En mördad undersökande journalist på Malta. En flod utan vatten i Chile.
När människor når en vändpunkt börjar de organisera sig och protestera. Vi kommer att se dem som redan kämpar i frontlinjen av sociala uppror över hela världen.
Breaking Social utforskar möjligheterna att övervinna orättvisor och korruption. En film om att ombilda byggstenarna i våra samhällen och tända frön av hopp som bor inom var och en av oss.
Dörrarna öppnas 17.30 med välkomstord! 18.00 börjar filmen!
ABF Helsingborg i samarbete med Socialdemokraterna