PRESSMEDDELANDE: S välkomnar styrets helomvändning i LARO

”Vi tycker självklart att personer med missbruk ska få hjälp och LARO-mottagningarna erbjuder en form av vård som fungerar väl för många men det krävs rätt förutsättningar för att behandlingen ska vara patientsäker och framgångsrik. ”

Citatet kommer från vår motion (Dnr 75/2019), ett av våra försök att genom åren stoppa den fria etableringen av LARO i Helsingborg, som styret inte överhuvudtaget varit intresserade av att lyssna på.

– De har ju tagit bra tid på sig att ompröva sitt ställningstagande men det är såklart bättre sent än aldrig att ändra sig, säger Socialdemokraternas gruppledare i kommunstyrelsen Jan Björklund.

Jan Björklund som skrev motionen från 2019, tillsammans med dåvarande kommunalrådskollegan Anna Ingers, bekräftar socialnämndens ordförande Mathilda Hjelm Espelunds(M) bild av läget.

– Vi behöver göra ett omtag när det gäller LARO och vi krokar gärna arm med Moderaterna för att få till en förändring, säger Jan Björklund.